Skip to content

ONDERWIJS FILOSOFIE

  • Actueel
    • 18e eeuw
    • 19e eeuw
  • Overzicht onderwijsdenkers
    • Arendt
    • Deleuze en Guattari
    • Dewey
    • Foucault
    • Freire
    • Marcuse
    • Nietzsche
    • Plato / Socrates
    • Rancière
    • Rousseau
  • Overzicht van thema’s
    • Creativiteit
    • Cultuur
    • Ervaring
    • Lesgeven
    • Onderwijspraktijk
    • Pedagogie
    • Politiek
    • Subversiviteit
    • School
    • Toekomstgericht

Overzicht belangrijke thema’s

Diverse thema’s zijn belangrijk bij het beschouwen van onderwijs of bijvoorbeeld het bediscussiëren van de beoogde effecten daarvan. Bij de volgende thema’s zijn op deze website zijn belangrijke werken bijeengebracht die relevant zijn om door te nemen als u er meer over wenst te weten te komen:

 

  • Autodidact
  • Autoriteit
  • Beschaving
  • Bildung
  • Constructivisme
  • Creativiteit
  • Cultuur
  • Curriculum
  • Dekolonisatie
  • Demonstreren
  • Diploma
  • Discipline
  • Diversiteit
  • Eigentijds onderwijs
  • Ervaring
  • Experiment
  • Feminisme
  • ICT in onderwijs
  • Introductie onderwijsfilosofie
  • Kaboem!
  • Kennisoverdracht
  • Kinderen
  • Leeromgeving
  • Leertheorie
  • Lesgeven
  • Methoden
  • Onderwijsdoelen
  • Onderwijspraktijk
  • Onderwijswoorden
  • Ontscholen
  • Pedagogie
  • Persoonsvorming
  • Politiek en overheidsbeleid
  • Racisme
  • School
  • Studie
  • Subversiviteit
  • Talent
  • Toekomstgericht
  • Universiteit
  • Verantwoordelijkheid
  • Vrije tijd
  • Wereld
  • Andere onderwerpen

    anarchisme autonomie collectief complexiteit controle crisis democratie denken economie emancipatie ervaring ethiek feminisme gelijkheid gemeenschap generatie geschiedenis kapitalisme kennis kolonialisme kritiek kunst leven liefde maatschappij macht media mens moraal onderdrukking onderzoek ontwikkeling radicaal revolutie ruimte sociaal taal technologie verandering verzet volwassen vrijheid waarheid weerstand wetenschap

    Andere recente besprekingen:

    • Giorgio Agamben – Where are we now?
    • Thorstein Veblen – De theorie van de nietsdoende klasse
    • Max Stirner – Over schoolwetten
    • Jacob Lindgren (ed.) – Extra-curricular
    • Ronald en Beatrice Gross (red.) – Radical school reform

    ———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

    Over de website

    Dit is een volledig onafhankelijke website. Bij het schrijven van alle stukken werd nooit een institutioneel, academisch of commercieel doel nagestreefd.

     

    Het is gericht op het bespreken, indexeren en verzamelen van mogelijke aanknopingspunten voor een eigen doordacht perspectief op onderwijs. Daarbij komen juist ook de meer subversieve en alternatieve publicaties aan bod.

     

    We gaan graag het gesprek aan bijvoorbeeld over kritische geluiden of dwarse experimenten binnen het onderwijs, of over prikkelende filosofische inzichten die het normale onderwijsdenken kunnen uitdagen.

    De redactie en vormgeving van deze website wordt sinds eind 2015 verzorgd door Eke Rebergen.

    Voor vragen of opmerkingen kunt u mailen naar info@onderwijsfilosofie.nl.

    Copyright © 2023 ONDERWIJS FILOSOFIE

    Design by ThemesDNA.com